100mega.cz Novinky

Vyznejte se v podpoře Windows 10

Windows 10 končí. Podpora pro domácí uživatele ale pokračuje!



Microsoft oficiálně ukončí podporu systému Windows 10 dne 14. října 2025. To znamená, že po tomto datu už nebudou vydávány běžné aktualizace, opravy ani nové funkce. Ideálním řešením je upgrade firemního i domácího počítače nebo notebooku na Windows 11. A to zejména v případě, když je zařízení zastaralé. Nové zařízení totiž přinese vyšší bezpečnost, výkon, výdrž na baterii i moderní AI technologie. Pokud ale nelze ihned přejít na nový systém Windows 11 nebo si pořídit zařízení s tímto systémem, dočasným řešením je program Extended Security Updates (ESU) od Microsoftu.



Co se děje

Po ukončení podpory systém Windows 10 dne 14. 10. 2025 tento systém dál poběží, ale už nebude dostávat bezpečnostní záplaty. To může znamenat vyšší riziko napadení virem, útoků přes internet nebo problémů s novými aplikacemi. Z pohledu bezpečnosti je tedy dlouhodobé používání „neaktualizovaných desítek“ riskantní. Komu se ale nechce, nebo nemůže, ihned přejít na nový systém Windows 11, může využít program Extended Security Updates (ESU). Ten umožní dál dostávat kritické bezpečnostní aktualizace i po říjnu 2025. Zásadním faktem pak je, že domácí uživatelé v rámci EU budou tuto podporu mít na jeden rok zdarma.




K prodloužení podpory pro domácí uživatele do 13. 10. 2026 je potřeba splnit několik podmínek:

  • Počítač aktualizovaný na Windows 10 verze 22H2 se všemi aktualizacemi Home, Pro, Pro Education nebo Workstations.
  • Přihlášení pomocí Microsoft účtu.
  • Microsoft účet musí být aktivní a je potřeba se k němu přihlásit alespoň 1x za 60 dní.
  • Při běžném používání není nutné se o nic starat - aktualizace se budou stahovat automaticky přes Windows Update


Detaily ESU


Bezplatné rozšířené aktualizace pro domácí uživatele budou dostupné do 13. 10. 2026. Po uplynutí tohoto období Microsoft předpokládá, že většina zařízení už přejde na Windows 11, případně na jiný moderní systém. U starších počítačů, které Windows 11 nepodporují, půjde ESU použít jako „přechodné období“, aby uživatelé zůstali chráněni a měli dost času na rozhodnutí, co dál. je ale důležité si uvědomit, že program ESU nezahrnuje nové funkce ani vylepšení výkonu. Domácí uživatelé tak dostanou pouze bezpečnostní opravy, které brání útokům a zranitelnostem. Zároveň se nijak nemění vzhled, nastavení i fungování Windows 10. Ve všech případech je nicméně doporučovaným řešením aktualizace systému na Windows 11, nebo pořízení nového zařízení s tímto novým systémem.


Doporučení pro domácí uživatele Windows 10

  • Kontrola, zda je nainstalována poslední verze Windows 10 22H2.
  • Ujištění o platnosti svého Microsoft účtu.
  • Plánování přechodu na Windows 11 nebo rovnou výběr nového, modernějšího zařízení s již nainstalovaným systémem Windows 11.


A co firemní uživatelé?


ESU je k dispozici také pro firemní uživatele. Zde ovšem pouze jako placená služba, která umožní také firmám nadále dostávat kritické a důležité bezpečnostní aktualizace i po ukončení oficiální podpory Windows 10. Podporu ESU si firmy mohou zakoupit dokonce až na tři roky, tedy až do roku 2028. Firemní ESU podpora ovšem také zahrnuje pouze bezpečnostní záplaty a nepřináší žádné nové funkce, vylepšení výkonu ani technickou podporu. Je tak skutečně k důkladnému zvážení, nakolik se taková podpora skutečně vyplatí, když jde o fungování firmy či důležitá firemní data. Výhodou ESU pro firmy je určitý čas navíc - alespoň nějak chrání zařízení, která nelze okamžitě modernizovat, a zároveň dává prostor pro plánovaný přechod na novější systém. Firmy tak mohou minimalizovat bezpečnostní rizika i provozní výpadky a zachovat kontinuitu svých IT procesů. Ideálním krokem je nyní zmapovat zařízení s Windows 10, ověřit jejich způsobilost pro ESU a naplánovat přechod na Windows 11 s podporou svého IT partnera.


Vážení zákazníci,
Vzhledem k aktuální situaci a šíření nemoci způsobené virem Covid-19, bychom Vás rádi informovali o provozu naší společnosti.

MÁME OTEVŘENO a jsme připraveni i nadále dodávat naše produkty a poskytovat Vám v maximální míře své služby jako doposud.

Vážíme si Vašeho zdraví i zdraví našich pracovníků, a proto se snažíme omezit možnosti vzájemného fyzického kontaktu na mimimum.

Žádáme Vás abyste:
pro objednávání zboží, zasílání poptávek, nabídek a pro komunikaci s našimi pracovníky využívali primárně naše e-shopy, popřípadě kontaktovali naše obchodníky telefonicky.
omezili na maximální možnou míru osobní odběr zboží, pokud je to možné
dopravy fungují zcela běžně; pro Prahu a Brno samozřejmě dále funguje i kurýrní služba
omezili na maximální možnou míru osobní předávání a vyzvedávání čehokoliv - např. reklamací, pokud je to možné

Pokud bude nezbytně nutná Vaše osobní přítomnost na našich pobočkách, žádáme Vás o striktní dodržován těchto opatření:
dodržujte prosím bezpečnostních odstup.
obslouženi budou pouze zákazníci, kteří budou mít na obličeji ochrannou roušku, respirátor nebo jiný prostředek na ochranu úst.
vzhledem k tomu, že do odvolaní nelze na pobočkách platit hotově ani kartou, lze tedy platby provést pouze bezhotovostně převodem na účet.
před vyzvednutím si prosím ověřte u svého obchodníka, že platba dorazila.
upozorňujeme, že z důvodu nařízení vlády, NENÍ MOŽNÝ OSOBNÍ ODBĚR u jakéhokoliv MALOOBCHODNÍHO PRODEJE